Hem
Sheins hemsida och app. (Richard Drew / AP)

Returnerade kläder från Shein – det händer med dem

”Vad händer med Shein-returerna?” Det frågar sig Aftonbladet i ett längre reportage där tidningen gömt airtags i fem plagg de beställt från klädjätten Shein, som sedan skickats tillbaka.

Åtta månader senare har plaggen nått sin slutdestination, men först kommer de till Malmö och paketleverantören Yun Express. Företaget har oklara ägarförhållanden och ägare som är omöjliga att nå trots att tidningen besöker det påstådda kontoret. Yun Express har däremot ett antal anmälningar riktade mot sig, men har aldrig rättat sig efter dem eller ens svarat på dessa, skriver Aftonbladet.

Enligt Henric Jonsson, på Konsument Europa, är det viktigt att ta reda på vem man handlar av. Företag kan se svenska ut utan att vara det.

– Ta reda på var företaget verkligen finns, för ofta stämmer det inte med hur de framställer sig. Och kolla omdömen på oberoende sidor.

Shein, som säljer så kallad ultrafast fashion, värderas högre än både H&M och Zara. Det här är första delen av tidningens granskning.

bakgrund
 
Shein
Wikipedia (sv)
Shein, av företaget skrivet SHEIN, är en kinesisk klädkedja. Det grundades 2008 av Chris Xu i Nanjing i Kina och fanns 2021 online i över 220 länder. Företaget är känt för sina billiga kläder tillverkade i Kina och har blivit populärt bland generation Z-konsumenter. De senaste åren har företaget varit föremål för varumärkeskonflikter, problem med produktsäkerhet samt anklagelser om skatteflykt och brott mot arbetsrätt och mänskliga rättigheter.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen