Så används teknik från sportbilar i nya Surface Pro
Med 2-i-1-datorn Surface Pro 4 har Microsoft inte bara flyttat fram gränserna för hur vi kan interagera med en dator. Under utvecklingstiden har man också flyttat gränserna för vad vi kan förvänta oss då det gäller design. Vägen fram till den slutgiltiga Surface Pro 4 har varit kantad av smarta designval – här är några av detaljerna som gjort att Surface Pro 4 sticker ut:
Magnesiumlegeringen
Höljet är utfräst ur ett stycke magnesium. Det är både svårare och dyrare att tillverka jämfört med aluminium. Vinsten jämfört med aluminium är att samma volym är cirka 30 procent lättare. Microsoft har jobbat hårt för att säkerställa att höljet är miljövänligt under hela livscykeln. Bland annat övertygade man tillverkarna om att använda vatten istället för olja för att kontrollera temperaturen vid bearbetningen.
Sportbilstekniken
Vad har en känd sportbil gemensamt med Surface Pro 4? Jo – lacken. Microsoft tog kontakt med företaget som förser en känd sportbilstillverkare med lack. Avsikten var att lära sig mer om hur man skapar en produkt som inte förlorar färgskiktet om användaren tappar enheten. Det slutade med att samma lackeringsteknik som används på bilarna också används på Pro 4.
Steglösa stödet
Stödet har alltid varit en viktig del av användarupplevelsen för 2-i-1-datorn Surface. I de två första Surface-modellerna hade stödet fördefinierade vinklar. Men från och med den trejde generationen har stödet varit steglöst. Enligt utvecklingsteamet har konstruktionen en oerhört invecklad design och är något av ett tekniskt underverk. Gångjärnen måste nämligen kunna ge olika nivåer av motstånd vid varje steg. När du först öppnar stödet är det inget motstånd alls till cirka 25 grader, därefter måste motståndet vara lätt nog för att vara enkelt att justera men samtidigt starkt nog för att hålla sin position när användaren trycker på skärmen för att skriva med en penna.
