Så förhindrar du att ditt företag bromsas av långa betaltider
Långa betaltider har länge varit en återkommande fråga för svenska företag och många tvingas bromsa i väntan på att få betalt. Här är handfasta tips för att möta dessa utmaningar.
1. Undvik att bli din kunds bank
För långa betaltider innebär i praktiken att ditt företag lånar ut pengar till kunden och betalar för deras likviditet. Skicka ut fakturan direkt när jobbet är klart och fundera även på om du har möjlighet att minska kredittiden, alltså antalet dagar från fakturering till betalning.
2. Stäng kryphålen
Var noggrann när du skapar dina fakturor så att allt stämmer från början. Du vill inte behöva skicka ut fakturan på nytt och ge bort extra kredittid helt gratis. Det har dessutom visat sig vara ett knep som vissa kunder använder sig av för att systematiskt förlänga betaltiden.
3. Agera snabbt
Ju snabbare du agerar, desto större är chansen att du får betalt utan problem.
● Ta kontakt med din kund och visa att du är mån om att hitta en lösning som passar er båda.
● När kredittiden passerat och betalningen inte kommit in så är viktigt att agera snabbt med en påminnelse.
● Om betalning dröjer efter att första påminnelsen gått ut så vidta inkassoåtgärder.
4. Sälj dina fakturor
Om du upplever att du bromsas av långa betaltider och att väntan blir dyr så kan ditt företag ha nytta av att sälja fakturor till en tredje part, som ett factoringbolag. Då får du betalt direkt, minus en procentuell avgift.