Hem
FordANNONS

Så håller Kuga nere bränsleförbrukning när du kör

Laddhybriden Ford Kuga Plug-In Hybrid är perfekt balanserad för att klara av både långresor och korta vardagsturer. Genom att modellen kombinerar en konventionell förbränningsmotor och en elmotor kan du köra mer effektivt och hålla nere bränslekostnaderna.

De korta vardagsresorna kan i princip köras på endast el. Den avancerade eldrivlinan gör att du kan köra kortare resor på upp till 56 kilometer på el och ladda var som helst där du har tillgång till elnätet.

Laddar batteriet

För längre resor ser den konventionella förbränningsmotorn till att du kan åka så långt du behöver. När du kör laddas hybridbatteriet samtidigt tack vare Fords powersplit-teknik. Energin som fångas genom regenerativ bromsning hjälper också till att ladda upp batteriet igen.

Dessutom har modellen ett Auto-Stop-Start-system som hjälper dig att köra ännu mer effektivt. Det är särskilt effektivt när du kör i stan, där bränsleförbrukningen i stadskörning kan sjunka med upp till 10 procent.

Räckvidden på el i kombination med bilens övriga egenskaper fick Vi Bilägare att utnämna bilen till testvinnare när den ställdes mot andra laddhybrider. (nr 10, 2020).

Fakta: Ford Kuga Plug-In Hybrid

Motor: 2.5 liters 4-cylindrig bensinmotor (Atkinson) + elmotor

Drivning: Framhjulsdrift

Effekt: Sammanlagt 225 hk och 200 Nm vridmoment

Växellåda: Steglös automat, eCVT

Prestanda: 0-100 km/h på 9,2 sekunder och toppfarten är 200 km/h

Batteri: 14,4 kWh litiumjon placerad under baksätet.

Laddtid: (Max 3,5 kW) AC – 4 timmar / Vägguttag – ca. 6 timmar

Bl. förbrukning enl. WLTP: 1,4 l/100 km i hybridläge

Bl. elförbrukning enl. WLTP: 15,8 kWh/100 km

CO₂-utsläpp enl. WLTP: 32 g/km

Bagageutrymme: 645-1 530 l

Vikt: 2 320 kg

Dragvikt: 1 200 kg

Bränsledeklaration blandad körning: Kuga Plug-In Hybrid, WLTP: 1,4 l/100 km, CO₂ 32 g/km. Miljöklass Euro 6d-temp. Garanti gäller 5 år eller 10000 mil.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.