Så håller Kuga nere bränsleförbrukning när du kör
Laddhybriden Ford Kuga Plug-In Hybrid är perfekt balanserad för att klara av både långresor och korta vardagsturer. Genom att modellen kombinerar en konventionell förbränningsmotor och en elmotor kan du köra mer effektivt och hålla nere bränslekostnaderna.
De korta vardagsresorna kan i princip köras på endast el. Den avancerade eldrivlinan gör att du kan köra kortare resor på upp till 56 kilometer på el och ladda var som helst där du har tillgång till elnätet.
Laddar batteriet
För längre resor ser den konventionella förbränningsmotorn till att du kan åka så långt du behöver. När du kör laddas hybridbatteriet samtidigt tack vare Fords powersplit-teknik. Energin som fångas genom regenerativ bromsning hjälper också till att ladda upp batteriet igen.
Dessutom har modellen ett Auto-Stop-Start-system som hjälper dig att köra ännu mer effektivt. Det är särskilt effektivt när du kör i stan, där bränsleförbrukningen i stadskörning kan sjunka med upp till 10 procent.
Räckvidden på el i kombination med bilens övriga egenskaper fick Vi Bilägare att utnämna bilen till testvinnare när den ställdes mot andra laddhybrider. (nr 10, 2020).
Fakta: Ford Kuga Plug-In Hybrid
Motor: 2.5 liters 4-cylindrig bensinmotor (Atkinson) + elmotor
Drivning: Framhjulsdrift
Effekt: Sammanlagt 225 hk och 200 Nm vridmoment
Växellåda: Steglös automat, eCVT
Prestanda: 0-100 km/h på 9,2 sekunder och toppfarten är 200 km/h
Batteri: 14,4 kWh litiumjon placerad under baksätet.
Laddtid: (Max 3,5 kW) AC – 4 timmar / Vägguttag – ca. 6 timmar
Bl. förbrukning enl. WLTP: 1,4 l/100 km i hybridläge
Bl. elförbrukning enl. WLTP: 15,8 kWh/100 km
CO₂-utsläpp enl. WLTP: 32 g/km
Bagageutrymme: 645-1 530 l
Vikt: 2 320 kg
Dragvikt: 1 200 kg
Bränsledeklaration blandad körning: Kuga Plug-In Hybrid, WLTP: 1,4 l/100 km, CO₂ 32 g/km. Miljöklass Euro 6d-temp. Garanti gäller 5 år eller 10000 mil.