Så löser nya eSprinter stöket vid laddstationen
En god arbetsmiljö ger friskare medarbetare och kan ha flera positiva effekter. I den uppdaterade eSprinter sitter du bekvämt och bullernivån är låg, vilket är viktigt för hälsan på lång sikt.
Mercedes-Benz har dessutom uppdaterat förarmiljön grundligt, med bland annat samma infotainmentsystem (MBUX) som används i personbilarna.
– Det är ett rejält lyft och gör funktioner som smart navigation enklare att använda. För system som ska vara lätta att komma åt har vi knappar och reglage, så du kan styra värme, ljus och radio utan att klicka runt i menyer.
En luftvärmepump ger behaglig temperatur och energieffektivitet. För att slippa strul vid laddstationen erbjuder Mercedes-Benz en laddlösning med en enda app och ett enda kort, som är knutet till tusentals laddstationer runtom i Sverige och Europa.
Förutom att förarmiljön håller toppklass har uppdaterade eSprinter flera egenskaper som gör den lämplig som företagets nästa transportbil. Den uppdaterade modellen erbjuder tre batteristorlekar, med det största på 113 kWh och en räckvidd på upp till 44 mil vid blandad körning och upp till 55 mil vid stadskörning. Dessutom kan bilen snabbladdas från 10 till 80 procent på 30 minuter tack vare 115 kWh snabbladdning.
– eSprinter möter alla invändningar man kan ha. Botad räckviddsångest, fördelaktig driftskostnad och nya nationella regler gör att det verkligen är rätt tidpunkt att se till att företagets nästa transportbil går på el, säger Andreas Björkdahl, produktspecialist Vans på Mercedes-Benz Sverige.
4 korta: Det här är Mercedes-Benz eSprinter
- Med tre batterivarianter, två takhöjder och två längder att välja mellan
- Ca. 28 minuters laddningstid på snabbladdningsstationer
- Upp till 14 m³ lastutrymmesvolym
- Upp till 440 km räckvidd vid blandad körning enligt WLTP