Hem
Robert Kos, Helena Strömbäck och hästen Dante Marie.
AlmiANNONS

Så lyckas företagarparet med sitt hållbarhetsarbete

Helena Strömbäck och sambon Robert Kos driver det svenska företaget Stierna Equestrian Sportswear som säljer högkvalitativa ridkläder för aktiva ryttare världen över. Det var i samband med att Helena Strömbäck tog upp ridningen i vuxen ålder som hon insåg att ridkläderna inte var särskilt funktionella jämfört med andra sportkläder. Därför valde paret att starta företag och allt sedan 2015 har hållbarhetsfrågan stått högt upp på bolaget Stiernas agenda. 

– Vi vet att våra kunder bryr sig om hållbarhet, men de har inte alltid tid, energi eller möjlighet att ta ställning till alla detaljer. Så vi vill att de ska känna sig trygga med att vi tar hand om det åt dem, säger Robert Kos, ägare av Stierna.

En tydlig process för hållbarhetsarbete

Allt sedan Stierna bildades har Robert Kos och Helena Strömbäck haft ett väl fungerande samarbete med företagsutvecklaren Almi för att få hjälp med bland annat lån och mentorskap. Därför föll det sig naturligt att de tackade ja till att testa Almis tjänst Framtidsgeneratorn. 

– Vi var klara med att vi ville tydliggöra vårt hållbarhetsarbete, men när vi själva suttit med hållbarhetsfrågor innan så har vi liksom slagit knut på oss själva. Med Almi blev det handgripligt och konkret, säger Robert Kos. 

Rapporten bygger vidare på Stiernas tre grundpelare: Social hållbarhet, miljömässig hållbarhet samt kvalitetsmässig hållbarhet.

– Det känns väldigt bra att ha rapporten som en grund att stå på och kunna kommunicera till några av våra intressenter. Processen gav oss många ögonöppnare, vikten av vårt lokala engagemang till exempel. Vi kan verkligen rekommendera Almi och Framtidsgeneratorn som ett sätt att strukturera tankar och skapa ett ramverk för hållbarhetsfrågor, avslutar Robert Kos.

Stiernas hållbarhetsrapport trycks i en mycket begränsad och numrerad upplaga för att huvudsakligen kommuniceras digitalt.
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.