Så många har blivit lurade på nätet det senaste året
Nästan fyra av tio svenskar som handlat på nätet det senaste året uppger att de på ett eller annat sätt blivit lurade. Antingen har de inte fått varan som de beställt, mottagit en trasig/felaktig produkt eller blivit lurade av en falsk nätbutik. Det visar en ny undersökning av Yougov, som gjorts på uppdrag av Klarna.
Av undersökningen framgår också att var femte svensk inte känner sig säker på att de kommer att få hjälp om de blir utsatta på nätet.
– Det är anmärkningsvärt att så många inte tror att de kommer få hjälp om de råkar ut för problem när de näthandlar – när det finns hjälp att få. Ett exempel är Klarnas köparskydd som täcker alla våra betaltjänster och gäller oavsett om man handlat varor, tjänster eller biljetter. En av de absolut bästa försäkringarna man som konsument kan ta när man shoppar online är att handla via faktura, säger Jakob Johannesson, bedrägeriexpert på Klarna.
Om Klarnas köparskydd
- Klarnas köparskydd finns för att försäkra dig om att du kan handla tryggt och säkert med Klarna. Om du har problem med ett köp du har gjort med en av Klarnas betalningsmetoder så kommer Klarnas köparskydd att hjälpa dig om det uppstår något problem.
- När du har rapporterat ett problem kommer Klarna att pausa din betalning tills problemet är löst. Om du helt eller delvis betalat för ett köp kommer Klarna att återbetala din betalning om tvisten löses till din fördel.
- Observera att om du har rättigheter som faller under tvingande konsumentskyddslagstiftning – och om de sträcker sig utöver det som täcks av Klarnas köparskydd – så påverkas inte dessa rättigheter av denna policy.
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 16. - 18. maj har sammanlagt 1010 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år i Sverige.