Hem
(Colourbox )
AlmiANNONS

Så märks det att ett företag inte är ekonomiskt hållbart

Det talas ofta om hållbarhet men vad innebär egentligen ekonomisk hållbarhet? Den frågan är inte helt enkel att svara på eftersom forskarna inte är helt eniga. På Almi, som arbetar med att få företag att utvecklas och växa, betraktar man ekonomisk hållbarhet som en integrerad del av hållbarhet. Det handlar om att vårda och underhålla resurser, både mänskliga och materiella, för att på så sätt skapa långsiktigt hållbara värden.

Men hur märker man ett företag inte är ekonomiskt hållbart?

– När den ekonomiska värdeökningen sker på bekostnad av de sociala och miljömässiga värdena kommer företaget inte vara långsiktigt relevant i framtiden varken ur ett lönsamhet- eller hållbarhetsperspektiv, säger Juliana Perez Falke, nationell kund- och affärschef på Almi.

Få hjälp av Almi

För att få företag att utveckla sitt hållbarhetsarbete och rusta sig för framtiden har Almi nyligen lanserat tjänsten Framtidsgeneraton. Här kan du som företagare både identifiera relevanta hållbarhetsområden för din bransch och väsentliga hållbarhetsområden för ditt företag och på så sätt bli mer hållbar och betydelsefull i framtiden.

– Det handlar inte bara om att hushålla med resurserna utan att använda resurserna på ett smartare sätt och genom det uppnå ekonomiska fördelar, konstaterar Juliana Falke.

Framtidsgeneratorn är en del av "Hållbara Intraprenörer", ett projekt finansierat av Europeiska socialfonden, som ska bidra till strategisk kompetensförsörjning genom stöd till kompetenshöjande insatser inom hållbar utveckling för yrkesverksamma i små och medelstora företag.

Juliana Perez Falke arbetar som nationell kund- och affärschef på Almi. (MALIN VINBLAD)
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.