Så mycket längre räckvidd får uppgraderade Polestar 2
Elbilen Polestar uppdateras med betydligt längre räckvidd och snabbare laddning. Nya batteripaket och nya elmotorer ligger bakom förändringen.
Den uppgraderade Polestar 2 har fått betydande förbättringar. Bättre prestanda, helt nya elmotorer, ännu kraftfullare batterier och – för första gången i en Polestar – bakhjulsdrift.
– Vanligtvis i bilbranschen brukar en uppdatering bestå av mindre visuella förändringar som ofta förstör intentionen hos bilens ursprungliga design. Med det nya modellåret av Polestar 2 har vi i stället arbetat under ytan och uppgraderat viktiga tekniska och mekaniska komponenter i den elektriska drivlinan, säger Polestars vd, Thomas Ingenlath.
– Det här är den bästa Polestar 2 hittills.
Räckvidden har blivit längre på alla versioner tack vare de större och förbättrade batterier, samt optimerad kraftleverans från de mer kraftfulla motorerna.
Standard range Single motor-versionen har nu en räckvidd på upp till 518 km enligt WLTP*, en ökning med 40 km, och Long range Single motor-versionen klarar nu upp till 635 km enligt WLTP* – en ökning med 84 km.
Frånkopplingsfunktionen hos den främre motorn på Long range Dual motor-bilarna är särskilt effektiv för att maximera räckvidden, som nu är upp till 592 km enligt WLTP* – en betydande ökning med 105 km.
Uppgraderade batterier
Alla Polestar 2-versioner har, på de flesta marknader, fått uppgraderade litiumjonbatterier med positiv inverkan på effektivitet, kapacitet och laddningstider. Long range-versionerna har nu 82 kWh-batterier. Batteriet i Standard range-versionen behåller en kapacitet på 69 kWh.
De uppgraderade batterierna drar nytta av en omdesignad frånkopplingsenhet för batteriet, uppgraderade samlingsskenor och förbättrad cellkemi – vilket möjliggör snabbare laddhastighet på upp till 205 kW DC för Long range-batterier och 135 kW för Standard range-batteriet.
Från att andas till att se
SmartZone debuterar nu hos Polestar 2. Precis som hos Polestar 3 samlar SmartZone några av bilens viktigaste aktiva säkerhetsfunktioner, inklusive den framåtriktade kameran och radarn.
– Det här är den bästa Polestar 2 hittills och med den uppdaterade fronten med nya SmartZone är det också den snyggaste, säger Polestars vd, Thomas Ingenlath.
Uppdateringarna i korthet:
- Betydande prestandahöjningar
- Helt nya elmotorer – sänkt elförbrukning med upp till 17 procent
- Kraftfullare batterier och längre räckvidd
- Bakhjulsdrift
- Snabbare laddning
Går ekonomin ihop när du väljer elbil som förmånsbil?
Polestar 2 är högaktuell för många tjänstebilsförare – och tittar man på elbilens totalekonomin är förstår man varför:
1. Lägre förmånsvärde:
Förmånsvärdet är mer attraktivt för en elbil jämfört med en bil med fossil motor. Polestar 2 Standard range Single motor finns med förmånsvärde från 2 438 kronor per månad, beräknad preliminär nettokostnad efter 50 procent marginalskatt.
2. Billigare fordonsskatt
Nuvarande system innebär att man betalar en lägre fordonsskatt för en elbil, 360 kr/år, jämfört med motsvarande fossilbil som kostar uppemot 10 000-15 000 kr/år i fordonsskatt.
3. Lägre driftskostnad:
Trots de höga elpriserna har en elbil en betydligt lägre kostnad som bränsle jämfört med bensin eller diesel. Man kör i dag för cirka halva priset.
Uppgraderade Polestar 2 med bakhjuls- och fyrhjulsdrift med leverans från augusti/september 2023. Förmånsvärde från 2 438 kronor per månad, med beräknad preliminär nettokostnad efter 50 procent marginalskatt.
WLTP (prel): 14,8–17,1 kWh/100 km & CO2-utsläpp: 0 g/km.