Så ska eleverna hänga med i nyhetsflödet
Det är en vanlig morgon på Grillska Gymnasiet i Västerås och eleverna diskuterar dagsaktuella händelser. Oavsett om det är matte- eller samhällskunskapslektion inleds alltid dagen med en kort omvärldsanalys. Syftet är att eleverna i högre grad ska hänga med i nyhetsuppdateringarna.
Lotten Jyrell jobbar som lärare inom samhällskunskap och förstelärare med inriktning digitalisering. Nyligen fick samtliga elever på Grillska Gymnasiets sex olika skolor tillgång till Svenska Dagbladet – en trend som fler skolor i Sverige hoppar på.
– Det är väldigt få elever som har tillgång till dagstidningar hemma. Och har man inte det i skolan blir det väldigt ojämlikt, det ska inte vara så att vissa elever får det lättare att bilda sig, säger Lotten Jyrell.
Källkritik är ett omdiskuterat ämne, som i samband med digitaliseringens utveckling, blivit allt viktigare. Samtidigt visar olika undersökningar en stor kunskapslucka i just källkritik både hos ungdomar och äldre.
– Jag tror att man måste ha dagstidningar i skolan. Främst för att lära eleverna hur de säkerställer att de kan lita på det som står, vad en dagstidning är och hur en journalist jobbar. Det är jätteviktigt.