Så tar uppgraderade Polestar 2 körglädjen till en ny nivå
Polestar 2 uppgraderas nu rejält. Nyheter som bakhjulsdrift och nya motorer erbjuder markant förbättrad körupplevelse och räckvidd.
Skandinavisk design, användarvänlighet och underhållande köregenskaper med ett tydligt fokus på hållbarhet. Denna unika kombination av egenskaper gjorde snabbt Polestar 2 till en favorit bland kunder världen över när den lanserades 2019.
Nu är det dags för en stor uppdatering av modellen – med en tydligt förbättrad körupplevelse som resultat.
– Körupplevelsen hos Polestar 2 har nått en ny nivå. Det är tack vare att vi har bytt från fram- till bakhjulsdrift hos Single motor-versionerna och kalibrerat om vridmomentsfördelningen i Dual motor-versionen för en mer bakhjulsdriven känsla, säger Joakim Rydholm, Head of Chassis Development på Polestar
– Uppgraderade Polestar 2 är en ännu mer lekfull och spänstig bil.
En ny generation elmotorer och växelriktare sitter nu i alla nya Polestar 2-versioner, vilket ger en betydande förbättring av både effektivitet och prestanda.
– Uppgraderade Polestar 2 är en ännu mer lekfull och spänstig bil. Den behåller sin kompakta karaktär och känsla av fullständig kontroll, samtidigt som den blir mer mogen med adderad komfort, säger Joakim Rydholm.
Single motor
Single motor-versionerna är nu bakhjulsdrivna och använder en nyutvecklad permanentmagnetmotor och växelriktare med kiselkarbid.
Den nya motorn är optimerad för maximal effektivitet och högt vridmoment för att ytterligare öka bilens dynamiska prestanda och räckvidd.
Long range Single motor:
Effekt: 299 hk – tidigare 231 hk
Vridmoment: 490 Nm, tidigare 330 Nm.
0-100 km/h på 6,2 sekunder, tidigare 7,4 sekunder.
Dual motor
Dual motor-versionen driver nu till större del på bakaxeln, vilket ökar körglädjen och prestandan tack vare en omfördelad kraftbalans och vridmomentfördelning. Den nya bakre motorn är den primära drivkällan och stöttas av en ny asynkronmotor monterad på framaxeln.
Detta möjliggör en högre total effekt, ett avsevärt förbättrat drivgrepp, samt bättre effektivitet och prestanda.
Long range Dual motor:
Effekt: 421 hk – tidigare 408 hk.
Vridmoment: 740 Nm, tidigare 660 Nm.
0-100 km/h på 4,5 sekunder
Från att andas till att se
SmartZone debuterar nu hos Polestar 2. Precis som hos Polestar 3 samlar SmartZone några av bilens viktigaste aktiva säkerhetsfunktioner, inklusive den framåtriktade kameran och radarn.
Uppdateringarna i korthet:
- Betydande prestandahöjningar
- Helt nya elmotorer – sänkt elförbrukning med upp till 17 procent
- Kraftfullare batterier och längre räckvidd
- Bakhjulsdrift
- Snabbare laddning
3 saker att tänka på när du väljer elbil som förmånsbil
Här är tre saker att tänka på så att valet av elbil blir så bra som möjligt.
1: Hur möter bilen dina behov av utrymme, komfort och körglädje? Kom ihåg att du ska trivas med bilen under de kommande tre-fyra åren.
2: Hur står det till med förbrukningen? Precis som med en fossildriven bil är det bra om elbilen är så effektiv som möjligt. Snittpriset på el ger trots de höga elpriserna en betydligt lägre kostnad som bränsle jämfört med bensin eller diesel. Man kör i dag för cirka halva priset.
3: Snabbladdning & hemmaladdning: Hur snabbt bilen kan laddas är en fråga som är extra viktig på långresor. Däremot laddas bilarna oftast hemma och du kan då vakna till en fulladdad bil på morgonen. Köp gärna till en laddbox för högsta möjliga effekt vid hemmaladdning.
Uppgraderade Polestar 2 med bakhjuls- och fyrhjulsdrift med leverans från augusti/september 2023. Förmånsvärde från 2 438 kronor per månad, med beräknad preliminär nettokostnad efter 50 procent marginalskatt.
WLTP (prel): 14,8–17,1 kWh/100 km & CO2-utsläpp: 0 g/km.