Så uppfattas svenska affärsresenärer utomlands
Svenskar är uppskattade utomlands när det gäller affärssammanhang – i alla fall när svenska affärsresenärer själva får säga sitt. Affärsresenärer som reser utanför Sveriges gränser brukar få höra att vi svenskar är punktliga, professionella, lätta att samarbeta med, trevliga och artiga samt jämställda. Det visar en SIFO-undersökning på uppdrag av Resia Företag.
”Ett mått på svensk effektivitet”
Författaren och föreläsaren Colin Moon, kommunikationsexpert inom interkulturell kommunikation, är inte överraskad över resultatet.
– Att svenskarna uppfattas som punktliga stämmer till hundra procent. Att komma i tid är helt enkelt ett mått på svenskarnas effektivitet. Även att svenskarna är lätta att samarbeta med – här i Sverige är vi duktiga på att skapa en teamkänsla på arbetsplatsen, säger Colin Moon.
Det kan vara bra att ha koll på hur vi uppfattas utomlands – en ökad självinsikt kan vara nyckeln till framgångsrika internationella affärsrelationer. Det är också fördelaktigt att orientera sig i affärspartners kultur, då faktorer som hur man överlämnar visitkort, skakar hand och småpratar kan skilja sig rejält från hur vi gör i Sverige.
Kulturella skillnader att ha koll på:
1 Visitkort:
Överlämnandet av visitkortet är i vissa länder en ritual, i andra kan du lämna det i receptionen innan mötet.
2 Skaka hand:
Handslaget är en djungel – vem ska du skaka hand med först, skakar vi hand överhuvudtaget och hur fast ska handslaget vara?
3 Kommunikation:
I Sverige gillar vi direkt kommunikation, i andra länder är det vanligt att linda in beskedet.
4 Agenda:
Vi gillar att följa mötesagendan, andra kulturer känner sig inte bundna av den.
5 Klädkod:
Är det formell klädsel på mötet eller kan man dyka upp i jeans?
Om undersökningen
*Undersökningen är genomförd av TNS SIFO. 1 120 intervjuer utfördes på ett riksrepresentativt urval av kvinnor och män i åldern 18-79 år och som har minst två resdagar om året i tjänsten.
Resia
Utsedd till Sveriges bästa affärsresebyrå och Sveriges bästa Travel Management Company i Business Travel Awards 2017.