Så upptäcker du en ID-kapning
Antalet ID-kapningar i Sverige har ökat de senaste åren. Enligt polisen anmäls det cirka 140.000 ID-kapningar om året.
ID-kapning innebär att dina personuppgifter används av någon annan för att exempelvis ansöka om lån, teckna avtal eller köpa produkter.
Det kan ibland vara svårt att upptäcka en ID-kapning, speciellt om du är bortrest på semester. Men det finns några saker du bör vara lite extra uppmärksam på.
- Du får ett meddelande om att en kreditupplysning som du inte känner igen är tagen på dig.
- Du får telefonsamtal, e-post eller brev om varor eller tjänster som du inte har beställt.
- Du ser uttag och transaktioner som du inte känner igen på ditt kontoutdrag.
- Du får ingen post eller får meddelande om en adressändring du inte har beställt.
Att få ordning på sina uppgifter och bestrida fakturor efter en ID-kapning kan vara ett svårt och tidskrävande arbete. Telenor erbjuder därför ett säkerhetspaket till sina kunder. Du får hjälp av jurist senast följande arbetsdag samt ersättning för psykologstöd och inkomstbortfall. Dessutom ingår två miljoner kronor i rättsskydd och ersättning för kvarvarande skulder.