Hem

Här är allt du måste veta om vinterdäck

Att byta till vinterdäck är en av de viktigaste åtgärderna du kan göra för att öka trafiksäkerheten.

När kylan smyger sig på och vädret blir mer vintrigt, är det dags att förbereda din bil för vintern. Vintervägar kan vara förrädiska, men med rätt däck kan du känna dig tryggare bakom ratten. Här är en kort guide med allt du behöver veta inför ditt kommande däckskifte eller däckköp.

Att byta till vinterdäck är en av de viktigaste åtgärderna du kan göra för att öka trafiksäkerheten. Däcken är bilens kontakt med vägen och spelar en avgörande roll för greppet, särskilt under vinterhalka. Därtill har vinterdäck en speciell gummiblandning som behåller sin flexibilitet i kyla, vilket ger bättre grepp på snö och is jämfört med sommardäck. Dessutom har vinterdäck ett djupare mönster som effektivt transporterar bort vatten och snö.

När ska jag byta till vinterdäck?

Det rekommenderas att byta till vinterdäck när temperaturen sjunker under +7°C. I Sverige finns det lagar som reglerar när du får köra med vinterdäck och vilket mönsterdjup dina däck ska ha. Vinterdäck ska användas under perioden 1 december till 31 mars om det är vinterväglag. Dubbdäck är tillåtna under perioden 1 oktober till 15 april.

Men det är inte snöigt där jag bor, kan jag inte köra vidare med sommardäck?

Nej, vinterdäckslagen gäller under perioden 1 december till 31 mars om det är vinterväglag. Vinterväglag betyder att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig. På transportstyrelsens hemsida kan du hitta information om vad som gäller.

Inget däck är bäst på allt. Vad som är ett bra eller dåligt däck handlar till stor del om hur det används och på vilken bil det sitter.

Vad ska man ha för mönsterdjup?

Nya vinterdäck har ett mönsterdjup på 9–10 mm och lagen kräver minst 3 mm. Men redan vid 4 mm mönsterdjup kan du förvänta dig försämrade köregenskaper och minskad greppförmåga. Därför rekommenderar Volvo Cars att du byter dina däck innan de blir för slitna.

Ska jag ha dubbdäck eller friktionsdäck?

För oss som bor i Norden beror det framför allt på hur mycket snö och is du kör på. Kör du ofta på snö- och istäckta vägar så behövs oftast dubbdäck. När man kör med dubbdäck på snö sliter man inte ut vare sig vägen eller dubbarna. Om du bor på en plats där det sällan är snö och is rekommenderas odubbade däck, det som kallas för nordiska friktionsdäck.

Ska jag ha andra däck till min elbil?

En skillnad mellan el- och förbränningsbilar är att elbilar är tyngre. Däck till elbilar är anpassade för bilens vikt. Det är viktigt att däcket inte viker sig och är tillräcklig styvt för att klara bilens vikt vi svängar eller när bilen är lastad. Skillnaden är inte jättestor, men däck till elbilar är något förstärkta just för att bilen är tyngre. Dessutom har elbilar mycket vridmoment och kraft – vilket anpassas med bredare däck eller däck som har bättre fäste.

Vilket däck är bäst då?

Inget däck är bäst på allt. Vad som är ett bra eller dåligt däck handlar till stor del om hur det används och på vilken bil det sitter.

Enklare än många tror

Att byta till vinterdäck behöver inte vara krångligt. Volvo Cars erbjuder en smidig lösning för att hitta och beställa rätt däck. Med det smarta sökverktyget blir det enkelt att hitta rätt vinterdäck till just din bil och en Volvohandlare eller verkstad nära dig dit du kan skicka en köpförfrågan. Ange bara ditt registreringsnummer och låt Volvo hjälpa dig att hitta det perfekta däcket för just dina behov, så att du kör säkert i vinter.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.