Hem
Arkivbild. (PONTUS LUNDAHL / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Sänkt moms tros inte ge billigare digitala böcker

Den 1 juli sänks momsen på e-böcker och ljudböcker. Men läsarna ska inte räkna med sänkta priser. Branschen tänker använda pengarna till annat, enligt bedömare som TT har talat med.

– Vi har inga planer på att sänka våra priser. I stället tänker vi investera i mer teknik och satsa pengar på att locka nya läsare, säger Shadi Bitar, vd för Nextory.

Bokbranschen har kämpat i många år för att momsen på digitala böcker ska vara lika låg som på pappersböcker, alltså 6 procent. Nu blir det verklighet.

Sedan momsen på pappersböcker sänktes från 25 till 6 procent år 2002 har skatten gynnat pappersböckerna i jämförelse med de digitala böckerna.

Fakta: Bokförsäljningen i Sverige

Den totala bokförsäljningen i Sverige ökade med knappt 5 procent från 4 166 miljoner kronor under 2017 till 4 370 miljoner kronor under 2018, enligt en rapport som forskaren Erik Wiberg på Handelshögskolan i Stockholm har sammanställt på uppdrag av bokbranschen.

I sammanställningen ingår digitala ljudböcker som ökade med hela 33 procent men från en låg nivå, från 474 miljoner kronor under 2017 till 632 miljoner kronor under 2018. De största aktörerna inom strömmade ljudböcker är Storytel, Bookbeat och Nextory.

E-böcker som man läser på platta ökade med 31 procent från 35 till 46 miljoner kronor.

Källa: Handelshögskolan i Stockholm

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen