Hem
(Stina Stjernkvist/SvD/TT)

”Sänkt reduktionsplikt kan ge högre dieselpris”

Oljebolaget Preem varnar för att sänkt reduktionsplikt kan få omvänd effekt mot vad regeringen önskar och leda till ännu högre dieselpriser, skriver DN.

– Följden av en sänkning blir att efterfrågan på ren diesel ökar på en redan hårt ansträngd marknad, säger planeringschefen Eric Westerholm.

bakgrund
 
Reduktionsplikten
Wikipedia (sv)
Reduktionsplikten, Lag (2017:1201) om reduktion av växthusgasutsläpp från vissa fossila drivmedel, är en svensk lag som syftar till att minska växthusgasutsläpp från vissa fossila drivmedel. Det sker idag vanligtvis genom inblandning av biodrivmedel, men lagen öppnar även för andra lösningar exempelvis inblandning av så kallade syntetiska bränslen där el används i processer för att skapa flytande bränslen med potentiellt låga växthusgasutsläpp. Lagen ska styra drivmedelsleverantörerna att successivt minska, reducera, andelen av berörda fossila bränslen. Om företagen inte klarar att uppnå plikten kan de köpa andra företags överskjutande reduktion, och annars tvingas de betala en avgift för varje kilo koldioxidekvivalent som de inte lyckats minska. Reduktionsplikten gäller inte försvarsmakten.Lagen infördes 2017, trädde i kraft första juli 2018 och innebär högre inblandning av biodrivmedel i fossila bränslen än i något annat EU-land. Den avsåg ursprungligen diesel och bensin, men ändrades i juni 2021 bland annat genom att flygfotogen också fick reduktionsplikt. Den 2 december 2021 beslutades Regeringen Anderssons proposition om att inte öka reduktionsplikten för år 2023. Det är drivmedelsleverantören (den som är först skattskyldig) som är skyldig att utföra inblandningen. Från den 1 augusti 2021 blev överlåtelsereglerna flexiblare, så att eget överskott kan sparas och användas året efter samt att överskott från ett bränsleslag kan användas för att reducera utsläppen för ett annat bränsleslag. Avgiften för de som inte klarar kravet är 5 kronor per kilo koldioxidekvivalent för bensin, 4 kronor för diesel och 6 kronor för flygfotogen.Reduktionsnivåerna höjs gradvis fram till 2030. Från den 1 augusti 2021 är reduktionsnivåerna 6 procent för bensin och 26 procent för dieselbränsle och från den 1 juli 2021 är reduktionsnivån för flygfotogen 0,8 procent. För 2030 är nivån 28 procent för bensin, 66% för diesel och 27 procent för flygfotogen vilket anges i Lag om ändring i lagen (2017:1201) om reduktion av växthusgasutsläpp från vissa fossila drivmedel. ”Den svenska efterfrågan på biodrivmedel drivs i stort av reduktionsplikten” skriver Energimyndigheten. *) Sänkt reduktionsplikt till EU:s miniminivå föreslagen av regeringen.

Inled året med en bra investering – testa Omni Ekonomi

Är börsen långsiktigt på väg upp från botten i höstas? Inom vilka sektorer finns årets potentiella vinnare? Och hur stor avkastning vågar vi räkna med ett år som detta?

Med Omnis systerapp Omni Ekonomi får du Sveriges mest heltäckande nyhetsbevakning av börs och bolag. Lägg därtill att Sveriges främsta aktieexperter svarar på de svåra frågorna och hjälper dig att navigera marknaderna.

Nu får alla Omniläsare chansen att inleda året med en klok investering –testa Omni Ekonomi i två månader för endast 49 kronor (spara 269 kronor).

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen