Hem
SAS vd Rickard Gustafson, till vänster. (Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN)

SAS och Norwegian vill höja priserna för klimatets skull

Flera flygplatser i Danmark och SAS och Norwegian har skickat ett förslag till danska politiker om att en ny klimatavgift ska införas, skriver TT.

Bakgrunden är att branschgruppen Dansk Luftfart inte vill ha flygskatter likt de som finns i Norge och Sverige. Via klimatavgifterna hoppas de få in 250–300 danska miljoner kronor per år till en ny fond. Det motsvarar upp emot drygt 434 miljoner svenska kronor.

För resenärerna blir biljetterna i sådana fall 31 svenska kronor dyrare. Pengarna i fonden ska gå till gröna lösningar för flyget, skriver TT.

– Vi tar nu tillsammans ett stort och viktigt steg i rätt riktning och ser fram emot att fortsätta och utveckla samarbeten med politiker, branschaktörer, forskare och myndigheter, säger Simon Pauch Hansen, koncerndirektör på SAS, på bolagets hemsida.

Fakta: Flygets klimatpåverkan

Den politiskt omstridda svenska flygskatten som infördes av den rödgröna regeringen våren 2018 är avståndsbaserad och gäller både inrikes- och utrikesresor. Skattesatsen är 61, 255 eller 408 kronor per passagerare, beroende på vilket land man flyger till.

I Sverige infördes flygskatten den 1 april 2018. För flygresor inom Sverige och EES-området (EU-länderna, Island Liechtenstein och Norge samt Schweiz) är skatten 60 kronor. För resor till platser utanför är Europa är den upp till 400 kronor per resa beroende på avståndet.

Danmark hade från 1970-talet till 2005 en flygskatt om 75 kronor per passagerare, som man beslutade att ta bort 2005. Skatten var dock inte ämnad för att klimatkompensera, utan flygresor sågs som lyxkonsumtion.

Källor: Naturvårdsverket, Skatteverket, TT

Läs också

bakgrund
 
Skatter på flygbränsle
Wikipedia (en)
Aviation fuel is a specialized type of petroleum-based fuel used to power aircraft. It is generally of a higher quality than fuels used in less critical applications, such as heating or road transport, and often contains additives to reduce the risk of icing or explosion due to high temperature, among other properties.Most current commercial airlines and military aircraft use jet fuel for maximum fuel efficiency and lowest cost. These aircraft account for the vast majority of aviation fuel refined today, which is also used in diesel aircraft engines. Other aviation fuels available for aircraft are kinds of petroleum spirit used in engines with spark plugs (e.g., piston and Wankel rotary engines).Specific energy is the important criterion in selecting an appropriate fuel to power an aircraft. Much of the weight of an aircraft goes into fuel storage to provide the range, and more weight means more fuel consumption. Aircraft have a high peak power and thus fuel demand during take-off and landing. This has so far prevented electric aircraft using electric batteries as the main propulsion energy store becoming widely commercially viable.
 
Flygskatt i Sverige
Wikipedia (sv)
Flygskatt avser en punktskatt på flygresor.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen