Hem
Gudrun Schyman/Denice Westerberg (SVT/Skärmdump)

Schyman sågar nya trenden: ”Som 50-talet – bedrövligt”

Jobba mindre, ta hand om hemmet och få ett härligare liv. Den virala ”soft girl”-trenden har uppmärksammats på diverse kultursidor på sistone och nu ger sig även Gudrun Schyman in i debatten. I SVT:s nya program ”Veckans snackisar” beskriver hon trenden som ”bedrövlig”.

– Det är som på 50-talet när husmodern skulle göra reklam för elvispar och annat som skulle göra livet lättare så att hon kunde vara mer utvilad och fräsch när mannen kom hem, säger den tidigare partiledaren för V och Fi.

Men Denice Westerberg, vice ordförande för Ungsvenskarna, håller inte med. Enligt henne har ”extremvänstern” legat på unga vuxna hela deras liv om att de borde satsa på karriären i stället för familjen.

– Jag tycker det är skönt att vi kan gå tillbaka till de traditionella könsrollerna, säger hon.

bakgrund
 
Soft girl
Wikipedia (en)
Soft Girl or Softie describes a youth subculture that emerged among female teenagers around mid-to late-2019. Soft girl is a fashion style and a lifestyle, popular among some young women on social media, based on a deliberately cutesy, feminine look with a girly girl attitude. Being a soft girl also may involve a tender, sweet, and sensitive personality.The soft girl aesthetic is a subculture that found predominant popularity through the social media app TikTok. Singer-songwriter Ariana Grande has been credited with popularizing the soft girl aesthetic.

Läs också

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen