Hem
Stockholms centralstation. Claudio Bresciani/TT

SJ: Längre tåg är vårt enda sätt att öka kapaciteten

Regeringen har sagt nej till att bygga nya stambanor för höghastighetståg, men samtidigt måste svensk tågtrafik öka kapaciteten. Flera aktörer har krävt besked kring hur det ska gå ihop, rapporterar Ekot.

Pär Helgesson, som ansvarar för strategisk infrastruktur på SJ, säger att ”man kommer en bit” på att köra med längre tåg.

– När vi har tagit det steget, vilket vi gör inom kort, har vi gjort allt vi kan utan att bygga nya spår.

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) försvarar regeringens beslut. Risken med höghastighetsbanorna var att en sådan dyr satsning skulle tränga undan andra viktiga investeringar i tågtrafiken, säger Carlson. Enligt ministern finns det nu pengar till underhåll och till att bygga bort flaskhalsar.

Annons

Tidigare

Inled året med en bra investering – testa Omni Ekonomi

Är börsen långsiktigt på väg upp från botten i höstas? Inom vilka sektorer finns årets potentiella vinnare? Och hur stor avkastning vågar vi räkna med ett år som detta?

Med Omnis systerapp Omni Ekonomi får du Sveriges mest heltäckande nyhetsbevakning av börs och bolag. Lägg därtill att Sveriges främsta aktieexperter svarar på de svåra frågorna och hjälper dig att navigera marknaderna.

Nu får alla Omniläsare chansen att inleda året med en klok investering –testa Omni Ekonomi i två månader för endast 49 kronor (spara 269 kronor).

Annons
Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen
Annons