Hem
Illustrationsbild. (Pontus Lundahl/TT)

Sju forskare: L-förslaget om språktest visar på okunskap

Liberalernas förslag om språktest för tvååringar saknar vetenskapligt stöd och visar på en okunskap om barns språkutveckling, skriver sju forskare på DN Debatt.

Debattörerna skriver bland annat att normalvariationen även bland barn med svenska som modersmål är mycket stor, vilket gör det ”högst oklart” hur ett sådant test ska utformas.

”Det är precis lika vanligt att tvååringar använder sig av meningar med 2–3 ord som långa och relativt komplexa satser. För barn som lär sig ett andraspråk beräknas det dessutom ta ungefär tre år av regelbunden exponering av ett nytt språk innan barnet kan förväntas prestera i nivå med enspråkiga barn.”

I stället vill de öka andelen utbildade förskollärare i utsatta områden, fatta långsiktiga beslut för att minska den språkliga segregationen och stärka resurserna för samverkan mellan bland annat barnhälsovård, socialtjänst och öppen förskola.

Om debattörerna

Signe Tonér, fil dr i lingvistik, universitetslektor vid förskollärarutbildningen, Stockholms universitet

Polly Björk-Willén, biträdande professor emerita i pedagogiskt arbete, Linköpings universitet

Sofia Frankenberg, docent i förskoledidaktik vid förskollärarutbildningen, Stockholms universitet

Anna Fäldt, med dr, registerhållare Svenska barnhälsoregistret, Uppsala universitet

Tove Nilsson Gerholm, docent i lingvistik med inriktning barns språkutveckling, Stockholms universitet

Anna Sarkadi, professor i socialmedicin och folkhälsa, Uppsala universitet

Ghazaleh Vafaeian, fil dr i lingvistik, Stockholms universitet

Läs mer

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen