Hem
Facebookgrundaren Mark Zuckerberg. (Eric Risberg / TT NYHETSBYRÅN)

Skratten åt Meta: Låter som ”död” på hebreiska

Facebooks ägarbolags nya namn har mötts av skämt och hånfulla kommentarer från hebreiskspråkiga, rapporterar BBC.

Beskedet om Facebooks namnbyte följde på en lång rad avslöjanden och kontroverser och har setts som ett sätt att förändra bilden av ett sargat varumärke. Men när namnet ”Meta” uttalas låter det i själva verket som det hebreiska ordet för ”död” och på sociala medier har hashtagen #FacebookDead fått spridning.

BBC uppmärksammar flera andra tidigare händelser där produkt- och företagsnamn fått oönskad betydelse på andra språk, bland annat när Honda var nära att lansera bilen ”Fitta”, en modell som senare fick namnet ”Jazz” i de flesta länder.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen