Hem
Råoljetankern Ozanno i Malmö, på väg till oljehamnen Ust-luga i Ryssland. Arkivbild. (Johan Nilsson / TT)

Skuggfartyg fraktade robotar – med norskt försäkringsbolag

Flera fartyg ur den ryska skuggflottan använder det norska företaget Ro Marine som försäkringsbolag, avslöjar NRK i samarbete med Dossier Center.

När de större fartygen passerar internationellt vatten måste de vara försäkrade. För att kringgå sanktioner och kunna segla fritt har de ryska fartygen i synnerhet velat använda västerländska försäkringspapper. Där kommer Ro Marine in i bilden, trots att deras försäkringar inte är giltiga, skriver NRK.

Totalt har över 100 ryska fartyg använt bolagets försäkringspapper. De flesta har transporterat varor från Ryssland, framför allt olja.

Men ett fartyg sticker ut. ”Agattu” seglade från Sankt Petersburg mot Algeriet med tre ton robotvapen, försäkrat av Ro Marine.

– Det verkar som att Ro Marine är populärt bland dem som kringgår sanktioner. Det är ingen slump, säger experten David Tannenbaum från analysföretaget Deep Blue Intelligence.

bakgrund
 
Skuggflottor
Wikipedia (en)
A shadow fleet, also referred to as a dark fleet, is a "ship or vessel that uses concealing tactics to smuggle sanctioned goods". Shadow fleets are a direct response to international or unilateral economic sanctions. The term therefore more broadly refers to practices of sanction-busting in the maritime domain through the use of unregistered or fraudulent vessels. Goods commonly exported and imported include raw materials such as oil and iron, luxury goods, weapons and defense technologies, etc. Shadow fleets use a wide range of techniques in a complex layer, aimed at obscuring their activities or keeping plausible deniability. Though those techniques are well documented and are similar across actors, they create enforcement problems for authorities due to lack of coordination, cooperation, or resources and political will. Moreover, shadow fleets operate in legal grey zones, often on the high seas beyond the jurisdiction of coastal states, making arrests and seizures difficult. Since the Russian invasion of Ukraine in 2022, the Russian shadow fleet smuggling Russian oil for export has drawn renewed attention. This has led to growing concerns about the geopolitical impacts of such fleets, their significance with regards to sanctions' enforcement and efficacy, and the safety and security risks they create. Indeed, as 'dark' vessels use deceptive practices and often constitute ageing vessels, they "present a serious threat to maritime security, safety and the marine environment". The International Maritime Organization signaled its desire to create new enforcement mechanisms against grey ships, signing a resolution in October 2023 that defined for the first time the term 'dark' ship. It noted that: a fleet of between 300 and 600 tankers primarily comprised of older ships, including some not inspected recently, having substandard maintenance, unclear ownership and a severe lack of insurance, was currently operated as a 'dark fleet' or 'shadow fleet' to circumvent sanctions and high insurance costs.

Gå förbi betalväggar!

Omni Mer låser upp en mängd artiklar. En smidig lösning när du vill fördjupa dig.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen