Hem
(Lars Pehrson/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Spotifys mål: Ta del av en gigantisk radiokaka

Satsningen på podcasts handlar inte bara om att bli dominerande på en än så länge ganska liten marknad utan också om att ta en del av den gigantiska radiomarknaden. Det säger Daniel Ek i en stor intervju med The Hollywood Reporter.

– Precis på samma sätt som tv har flyttat från offline till online ska vi göra samma sak med radio, säger han och tillägger att amerikaner tittar ungefär lika mycket på film och tv som de lyssnar på radio.

– Men ljudindustrin är värd tio gånger så lite. Frågan man måste ställa sig är: ’är dina ögon värda tio gånger så mycket som dina öron’? Min mening är att de inte är det och att ljud kommer att bli mer värdefullt i framtiden.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen