Stoppade fartyg börjar gå ny rutt efter attackerna
Danska rederijätten AP Møller-Mærsk återupptar frakttrafiken, men omdirigerar alla fartyg att ta rutten runt Afrika i stället. Det efter att man i fredags stoppat all trafik genom Röda havet och Suezkanalen till följd av attacker från Iranstödda huthirebeller, rapporterar CNBC.
Rutten runt Afrika via Godahoppsudden tar ungefär två veckor längre än genom Suezkanalen. Då 30 procent av den globala containerfrakten går via Suezkanalen väntas omdirigeringen få konsekvenser för leveranspriserna, fraktkapaciteten och även försäkringskostnaderna.
Analytiker på storbanken UBS bedömer att ruttändringen kan kapa fraktkapaciteten mellan Asien och Europa med 25 procent.
Vinterns smartaste investering
Är noteringsklimatet på väg att bli hett igen? Vad händer med bomarknaden när alla bundna lån löper ut? Och blir det något tomterally på börsen?
Med Omni Ekonomi, Omnis systerapp, får du alla affärsnyheter du behöver på ett ställe, med dagliga aktieanalyser, kommentarer från experter och fördjupning och förklaring av utvecklingen på marknaderna.
Annonsfri läsning och möjlighet att dela din prenumeration med en vän eller familjemedlem ingår.