Streaming ökar i Norden – i alla åldersgrupper
Den nordiska tv- och streamingmarknaden fortsätter att växa och väntas i år omsätta drygt 117 miljarder kronor, enligt nya siffror från Mediavision. Det motsvarar en ökning med två procent jämfört med i fjol.
Tillväxten drivs av streaming och gäller både yngre och äldre åldersgrupper.
– Videomarknaden i Norden står sig fortsatt stark, drivet av en växande konsumtion och betalningsvilja för onlinevideo, säger Fredrik Liljeqvist, chefsanalytiker på Mediavision.
Hur man tittar skiljer sig dock åt mellan generationerna. Yngre konsumerar i allt högre grad video på sociala plattformar som Instagram och Tiktok, medan äldre tittare föredrar public service och lokala streamingtjänster som TV4 Play, enligt ett pressmeddelande.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen