SvD: Influencerbolagen tvärnitade under pandemin
Coronapandemin har slagit hårt mot flera stora influencerbolag, visar en genomgång som SvD har gjort.
Bland annat har Splay One, som har ett Youtube-nätverk med fler än 500 kanaler och avtal med influencers som Alice Stenlöf och Filip Dikmen, minskat intäkterna med nära 14 procent under 2020. Intäkterna gick från 144 miljoner 2019 till 124 miljoner i fjol där även rörelsemarginalen sjönk med 6 procent.
Minskade annonsintäkter och inställda produktioner till följd av pandemin låg bakom de fallande siffrorna.
United Screens med profilen Therése Lindgren lyckades öka omsättningen med 27 procent till 140 miljoner under 2020.
Läs också
Erbjudande: Läs Omni Ekonomi gratis hela sommaren
Nyheten du läste här kommer från Omni Ekonomi, som är Omnis populära systerapp för affärsläsare. Omni Ekonomi ger Sveriges bästa bevakning av börs-, bolags- och marknadsnyheter. Omnis läsare erbjuds nu att läsa Omni Ekonomi gratis över hela sommaren (två månader, värde 318 kronor). Erbjudandet är helt utan förpliktelser, det blir ingen automatisk förlängning och du behöver inte ange något kreditkortsnummer.
Erbjudandet gäller endast dig som inte har nyttjat prova-på-erbjudande från Omni Ekonomi tidigare.