Hem
Illustrationsbild. (Seth Wenig / TT NYHETSBYRÅN)

Svensk Handel: Pandemin har förändrat shoppingen

Modehandlare med en stark digital närvaro kommer att gynnas mest i framtiden, säger Svensk Handels näringspolitiska chef Mats Hedenström, i ett pressmeddelande. Enligt Hedenström har pandemin förändrat kundernas köpbeteende och e-handeln tar en allt större andel av försäljningskakan.

Nya siffror från Svensk Handel visar att försäljningen av kläder, både i butik och på nätet, ökade med 8,6 procent i september jämfört med samma period förra året. Men, påpekar Hedenström, man ska komma ihåg att försäljningstappen var drastiska under pandemin.

– Trots att fler kunder har hittat tillbaka till modebutikerna går återhämtningen långsammare än vad vi hoppas på.

Erbjudande: Läs Omni Ekonomi gratis i höst

Nyheten du läste här kommer från Omni Ekonomi, som är Omnis systerapp för affärsläsare. Omni Ekonomi ger Sveriges bästa bevakning av börs-, bolags- och marknadsnyheter. Omnis läsare erbjuds nu att läsa Omni Ekonomi gratis hela hösten (två månader, värde 318 kronor). Erbjudandet är helt utan förpliktelser, det blir ingen automatisk förlängning och du behöver inte ange något kreditkortsnummer.

Erbjudandet gäller endast dig som inte har nyttjat prova-på-erbjudande från Omni Ekonomi tidigare.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen