Hem
MyrqvistANNONS

Svenska skosuccén fortsätter framåt

Myrqvists koncept att erbjuda handgjorda skor för en rimlig peng har visat sig vara ett framgångsrecept. Sedan starten 2016 har företaget steg för steg etablerat sig på skomarknaden, och Myrqvist utsågs förra året till det snabbast växande skovarumärket i Sverige. 

Företagets modell är att jobba med erfarna tillverkare i Europa för att sedan, utan mellanhänder, sälja skorna direkt i webshopen och butiken i Stockholm. På det viset kan priset hållas betydligt lägre än hos traditionella skotillverkare. 

Fokus ligger både på kvalitet och hållbarhet – eftersom skorna är randsydda kan de sulas om och användas i många år. Designen är dessutom stilsäker och i ett klassiskt utförande som aldrig går ur tiden. 

– Hela konstruktionen är hållbar, vi tar fram tidlösa skor som håller stilen mer eller mindre för alltid. När du dessutom kan byta ut sulan gör det att hållbarheten blir ännu längre, säger grundaren och vd:n Sebastian Öhrn.

(Foto: Myrqvist)

Designade för svenskt klimat

Att Myrqvist är ett svenskt bolag märks på flera sätt. Skorna är döpta efter platser i Sverige och är skapade för att passa ett svenskt klimat. Många av skorna är utrustade med en så kallad halv-gummisula, som står emot fukt och kyla mycket bättre än den traditionella lädersulan. Vinterkängorna har även en extra tjock, broddad gummisula som ger ett bra grepp på regnvåta eller isiga gator.

– Till hösten har vi en rad riktigt fina kängor att välja bland – från de populära Chelsea bootsen till robusta snörkängor. Alla tillverkade med största omsorg och skapade för att hålla länge, säger Sebastian Öhrn.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.