SVT låter Suzanne Reuter göra reklam: ”Olämpligt”
Suzanne Reuter har en stor roll i SVT:s stora dramasatsning i jul, komediserien ”Äntligen”, samtidigt som hon gör tv-reklam för Ica i kommersiella kanaler, noterar TT.
– Det är olyckligt och olämpligt, säger Jan Scherman, före detta chef för TV4 och mångårig medarbetare i SVT.
Reuter har fått klartecken att medverka i såväl serien som i reklamen, och säger själv att SVT inte har haft några synpunkter. Ansvariga chefer på SVT vill inte ställa upp på en intervju, men presschefen Camilla Hagert skriver i ett mejl att upplägget är ”helt förenligt” med publiceringsreglerna.
”Det är skillnad på att vara en programledare som representerar SVT under en längre tid och på att vara skådespelare i en enstaka serie.”
Serien består av fyra avsnitt och har premiär på juldagen.
Det här säger SVT:s regelverk
SVT har ett regelverk som stoppar ”företrädare och medarbetare” från att ta kommersiella uppdrag medan de medverkar i public service. Det gäller även externa ”uppdragstagare” som inför att de syns i SVT inte får göra reklam under en ”karensperiod” före och efter programmen.
SVT har själva beslutat om sina regler för sina ”företrädare” vad gäller externa och/eller kommersiella uppdrag. Den viktiga principen är: ”För samtliga medarbetare och uppdragstagare, oavsett grupp, gäller att man inte får utnyttja sin roll på SVT i kommersiella sammanhang eller i andra sammanhang som kan sätta SVT:s opartiskhet eller oberoende ställning i fråga.”
Medarbetarna delas in i tre grupper, beroende på ”närhet” till SVT.
Grupp 1: Tillsvidareanställd personal samt medarbetare på långvarigt kontrakt – behöver skriftligt tillstånd respektive får inte göra det fyra veckor före och efter publicering.
Grupp 2: Programledare/uppdragstagare som är etablerade artister, experter och tillfälligt anställda medarbetare i program av icke-granskande karaktär – ”sträng restriktivitet” för reklam eller medverka i andra program utan skriftligt tillstånd fyra veckor före första och efter sista programmet.
Grupp 3: Programledare/uppdragstagare som leder enstaka program – ”sträng restriktivitet” för andra uppdrag och reklam två veckor före första och efter sista programmet.
Källa: TT