Hem

Swedbank-konto kritiseras: ”Uppfattas som dryg”

Swedbank har fått omfattande kritik för sin kommunikation i penningtvättshärvan. I första hand riktas den naturligtvis mot besked från toppcheferna och nu sparkade vd Birgitte Bonnesen.

Men i veckan har många användare på Twitter reagerat på tonen från bankens svenska konto. Eva Ossiansson, universitetslektor i marknadsföring vid Göteborgs universitet, stämmer in i kritiken.

– Det känns inte som att man har hittat rätt anslag, man bör nog inte vilja uppfattas som kaxig eller dryg i det här läget, säger hon till SvD Näringsliv men betonar samtidigt att betydelsen av Twitter lätt förstoras.

Ett exempel som uppmärksammats är svaret till en användare som skriver:

”Folk som snattat på ICA kan räkna med värre konsekvenser”.

Varpå Swedbank svarade:

”Jag vet inte hur mycket hela Sverige följer och hånar en snattare, knappast i denna nivå”.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen