Varnar för nytt telebolag: ”Fullständigt oseriöst”
Över hundra kunder anser sig ha lurats in i avtal av telefonbolaget 4one Telekom. Det framgår av en granskning som SVT gjort bland annat baserat på anmälningar till Telekområdgivarna, Konsumentverket och Allmänna Reklamationsnämnden.
För vissa drabbade, i synnerhet äldre med mindre lantbruks- och skogsfastigheter, har ”avtalen” dessutom varit svindyra att lösa – kostnaden har ibland hamnat mellan 10 000 och 15 000 kronor. Enligt många anmälningar har telefonförsäljare dessutom farit med rena lögner och uppgett att de ringt från ett annat telefonbolag.
– Under mina 17 år i den här branschen har jag nog inte sett något som är så utstuderat och som skapar så höga kostnader för enskilda personer som det här, säger Telekområdgivarnas vd Mattias Grafström till SVT Nyheter.
I ett mejl till SVT Nyheter skriver 4one Telekom att man har ”slutat skicka ut höga slutfakturor och att man har brutit samarbetet med flera säljare och en säljchef”.