Analys: Sociala medier kan förutspå nästa brexit
Varken opinionsmätningar eller odds lyckades ge någon pålitlig vink om hur det skulle gå i Storbritanniens EU-omröstning förra veckan. Men de som i stället granskade sociala medier fick en bättre uppfattning om vartåt det barkade, skriver Bloombergs Leonid Bershidsky i en analys.
Genom att räkna hur många gånger vissa hashtags, namn och annat kopplat till valet lyckades Alan Howard, medgrundare till Bevan Howard Asset Management, enligt uppgift öka fondens avkastning med 1 procent, samtidigt som branschen globalt sett tappade 1,6 procent.
Bershidsky noterar dock att utvecklingen fortfarande är i sin linda, men att medierna borde börja publicera trenderna på sociala medier jämsides de gamla hederliga opinonsmätningarna. ”Den nya teknologin är inte perfekt och det är inte lätt att fundera ut hur den ska användas, men världen förändras för snabbt för att teknologin ska kunna förbises”, skriver han.