Tapp för Schibsted – besparingar väntar
Norska mediejätten Schibsted rapporterar ett tapp i rörelseresultatet på 28 procent i första kvartalet.
För de svenska verksamheterna var det överlag kärvt i pandemin. Aftonbladets intäkter minskade med 10 procent. Annonsintäkterna föll hela 25 procent men tappet motverkades av att prenumerationerna ökade hela 38 procent.
För Blocket syntes nedgångar för bilannonserna och särskilt jobbannonserna. Schibsted visar också siffror för april och där är fallet för jobbvertikalen hela 50 procent mot i fjol.
Ett sparprogram på en halv miljard norska kronor lanseras och sker mot bolagets nyhetsmedier.
”Detta implementeras för att säkra nyhetsmediernas långsiktiga finansiella hälsa”, uppger vd:n Kristin Skogen Lund.
Första kvartalet
Omsättning: 4,8 miljarder nok
2019: 4,6 miljarder nok
Rörelseresultat (ebitda): 376 miljoner nok
2019: 520 miljoner nok
Nettoresultat: −385 miljoner nok
2019: 320 miljoner nok
Fotnot
Schibsted äger Omni Ekonomi.