Hem
Alina Eremia (HANDOUT / TT NYHETSBYRÅN)

Tobaksbolag blåser av kampanj med unga profiler

Tobaksbolaget Philip Morris drar tillbaka en kampanj där unga influerare marknadsför så kallade IQOS-produkter i sina kanaler, rapporterar Reuters. Det handlar om batteridrivna elektroniska enheter av typen ”heat not burn” där tobaken värms men inte förbränns.

Bolaget får enligt de egna internationella riktlinjerna inte använda kändisar eller ”modeller som är, eller uppfattas som, yngre än 25 år” i marknadsföringen av tobaksprodukter.

En av influerarna som gör reklam för IQOS är ryskan Alina Tapilina som enligt sin Instagramprofil är 21 år. Philip Morris understryker att inga lagbrott skett men medger att de egna riktlinjerna inte följts.

bakgrund
 
Philip Morris International
Wikipedia (sv)
Philip Morris International Inc., är ett amerikanskt multinationellt tobaksbolag som tillverkar och säljer produkter inom tobak som cigarretter, cigarrer, rulltobak, snus och cigarrettpapper. Tobaksbolagets varumärken, med ledning av Marlboro och L&M, säljs i över 200 länder runt om i världen. För 2013 hade de 15,6 procent av den internationella cigarrettmarknaden. De är ett amerikanskt företag och har huvudkontor i New York i New York men deras produkter säljs inte i USA. Det är deras före detta ägare Altria Groups dotterbolag Philip Morris USA som har hand om den marknaden.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen