Hem
Elaine Eksvärd och Stefan Holm är två av alla som ställer sig bakom #Jagärlucia. (TT)

Tusentals sluter upp bakom #Jagärlucia

Den mörkhyade pojken i Åhléns Luciareklam möttes av rasistiska kommentarer och familjen fick till slut be företaget att stoppa kampanjen. Men det betyder inte att hatet får segra, säger författaren och retorikexperten Elaine Eksvärd som nu startat initiativet #Jagärlucia. På bara några timmar har tusentals personer använt hashtagen och lagt upp bilder på sig själva i Luciakrona för att stötta pojken och visa att en Lucia kan se ut på en massa olika sätt.

– Nu finns det tusen bilder av normavvikande lucior. Svarta och vita, män och kvinnor, HBTQ. Det finns ingen motsättning mellan svensk och mörkhyad, Lucia och mörkhyad, eller något annat. Det är det väldigt viktigt att folk förstår, säger Elaine Eksvärd till GP.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen