Hem

Twitter nu värt mindre än kinesiska kopian Weibo

2009 lanserades tjänsten Weibo i Kina, en Twitterkopia som sedan dess gått som en raket både i användarantal och värdering. Och nu är Weibo värt mer än Twitter, som varken lyckas attrahera nya användare eller hitta en köpare. Weibos marknadsvärde ligger för närvarande på motsvarande 100,2 miljarder kronor, medan Twitters värde ligger på motsvarande 100,1 miljarder kronor.
När Weibo börsintroducerades låg värderingen på drygt 30 miljarder kronor. Twitter värderades jämförelsevis till nästan 237 miljarder kronor vid sin börsintroduktion.
Weibo har lockat 70 miljoner nya aktiva användare under det gångna året.

Får du inte Tech Brief? Signa upp!

Med Omni Tech Brief hjälper vi dig att alltid vara uppdaterad. Tech Brief samlar veckans viktigaste technyheter i ett mejl till dig varje fredag eftermiddag.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen