Black Friday-handeln ökade men veckan gick svagare
Den svenska e-handelsförsäljningen ökade med 2,4 procent under Black Friday jämfört med i fjol. Men under hela Black Week-perioden minskade den med 2,2 procent. Det visar siffror från Prisjakt och Svea Bank, enligt ett pressmeddelande.
Att Black Friday i år sammanföll med löneutbetalningar och Riksbankens besked om oförändrad ränta kan förklara ökningen.
– Konsumenterna är mer prismedvetna och eftertänksamma nu vilket syns i årets siffror, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank, i pressmeddelandet.
Prisjakts siffror visar att en större andel produkter var rabatterade under perioden 1–24 november, men att rabatterna var mindre.
Fotnot. Prisjakt ägs av Schibsted, som även äger Omni och Omni Ekonomi.
Läs också
Vinterns smartaste investering
Vi går mot en händelserik ekonomivinter. Är noteringsklimatet på väg att bli hett igen? Vad händer med bomarknaden när alla bundna lån löper ut? Och hur ska det gå för den historiskt svaga kronan?
Med Omni Ekonomi, Omnis systerapp, får du alla affärsnyheter du behöver på ett ställe, med dagliga aktieanalyser, kommentarer från experter och fördjupning och förklaring av utvecklingen på marknaderna.
Annonsfri läsning och möjlighet att dela din prenumeration med en vän eller familjemedlem ingår.