Hem
Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna, efterlyser ett betydligt större engagemang från långt fler aktörer i branschen. (Martin Oberg)
KlarnaANNONS

Unga söker råd om ekonomi – på Youtube

Det är inte skolan unga vänder sig till för att få råd om sparande och ekonomi – utan YouTube.

Och trots att ämnet engagerar finns här många skäl till oro.
– Varje enskild person som får ett ärende hos Kronofogden är en för mycket. Fler behöver göra mer, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna.

Betalningsproblem bland unga konsumenter debatteras livligt. Det är en diskussion som Klarna välkomnar – och gör nu flera insatser riktade mot unga.

Oroväckande signaler

Som ett led i det arbetet med unga har Klarna låtit Ungdomsbarometern genomföra en undersökning om attityder och beteenden vad gäller privatekonomi bland unga vuxna i Norden. Undersökningen visar att det finns ett stort intresse för privatekonomi i gruppen. Däremot finns många andra oroväckande signaler i rapporten.

  • Drygt hälften av de svarande säger sig ha dålig koll på vad som händer när en räkning går till Kronofogden (51 procent).
  • Nästan lika många svarar att de inte vet hur man räknar ut totalkostnaden för ett kreditlån (45 procent).
  • Nästan hälften av de svarande dömer ut skolutbildningen om privatekonomi (44 procent).
Klarna visar utbildningsfilm för alla mellan 18-25 som gör sitt första köp på kredit hos Klarna.
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.