Uniqlo höjer vinsten efter stark vinterförsäljning
Den japanska H&M-konkurrenten Fast Retailing, som driver klädkedjan Uniqlo, höjer sin helårsprognos efter att försäljningen av vinterkläder varit starkare än förväntat, skriver Nyhetsbyrån Direkt.
Inte bara på hemmamarknaden i Japan har efterfrågan varit stark under vintern. Det hårt utlandssatsande klädföretaget går även starkt på marknader som Kina, Sydostasien och USA. Försäljningen utanför Japan väntas i år överträffa den inhemska.
För helåret med slut i augusti spås en rörelsevinst på 225 miljarder yen, mot tidigare prognos på 200 miljarder. Analytiker väntade sig innan beskedet en vinst på 222 miljarder.
Läs mer
bakgrund
Uniqlo
Wikipedia (sv)
Uniqlo är en japansk klädåterförsäljare. Företaget har butiker i bland annat Japan, Kina, Hongkong, Thailand, Taiwan, Sydkorea, Singapore, Malaysia, Storbritannien, Frankrike, Ryssland, USA och Australien. I maj 2017 var antalet Uniqlo-butiker i världen 1 905 stycken, vilket gör bolaget till världens tredje största i branschen efter spanska Inditex och svenska H&M.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen