Hem
Montage (TT)

Upp mot 35 grader på flera håll – tåg ställs in

På torsdagen väntas en värmetopp och det kan det bli upp mot 35 grader varmt på flera håll, skriver SMHI på sin hemsida. SMHI har sedan tidigare utfärdat klass 2-varningar för höga temperaturer i Stockholm, Uppsala, Västmanland, Södermanland, Östergötland och Kalmar län.

De höga temperaturerna innebär att tåg ställs in i södra Sverige då det ska undersökas om solkurvor uppstått, rapporterar Aftonbladet. Avstängningarna gäller Stångdalsbanan mellan Kalmar och Linköping, Tjustbanan mellan Linköping och Västervik och sträckan Berga-Oskarshamn. Som tidigast kan tågen börja rulla igen på måndag.

bakgrund
 
Solkurva
Wikipedia (sv)
En solkurva är en utknäckning (krökning) av järnvägsräls på grund av utvidgning vid värme. En sidoavvikelse större än 25 mm definieras som en solkurva. Solkurvor förekommer både på järnvägsspår med rälsskarvar och på helsvetsade spår. På helsvetsade spår kan orsaken vara att svetsningen skedde vid en extrem temperatur så att spänningar byggts in. På rälsskarvade spår kan orsaken vara att skarven rostat ihop, eller att expansionsutrymme saknas i skarvarna. Dessutom har sådana banor ofta bara grus som ballast, vilket ger mindre motstånd mot rörelser i sidled än makadam. Det är viktigt att kontrollera skarvarna och kapa bort räls vid behov. Solkurvor utlöses ofta av en tågpassage eller en kraftig inbromsning av ett tåg. Ofta sker det i kurvor med radie < 700 m. Numera kan man undvika detta genom att använda rälsbefästningar med stor klämkraft ("e-clips") och väl packad makadam som ballast. På utsatta platser, såsom brofästen, kan man ha dilatationsskarvar (se räls) vilka tillåter längdutvidgning utan skarvdunk. Solkurvor uppstår vid: Dålig packning av ballasten (makadamen), för lite ballast eller när lera trängt upp genom ballasten. Dålig befästning av rälsen. Låg klämkraft. Dålig normalisering, det vill säga kompensation för längdutvidgning när rälsen svetsas.En solkurva innebär att ett tåg kan spåra ur. Så skedde exempelvis vid Kåhög sommaren 1970, varvid en värnpliktig från T2 i Skövde omkom.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen