”Upplägget vi gjorde känner jag blev klockrent”
Hemmafixarens favorit Clas Ohlson satsar på internationell etablering i Europa. Första anhalt: Hamburg. Satsningen underlättas tack vare ett tätt och effektivt samarbete med DHL Freight.
Inför uppstart behövde Clas Ohlson en helhetsleverantör som kunde leverera både de dagliga butiksleveranserna från Insjön till butiken i Tyskland och som även kunde hjälpa till med distributionen av de paket som e-handeln genererade. Lösningen blev den flexibla transporttjänsten DHL Euroconnect.
– Upplägget vi gjorde tillsammans med DHL Freight känner jag blev klockrent. Att samköra både butiksleveranserna och e-handelspaketen i en och samma bil över från Insjön till Tyskland visade sig vara både kostnadseffektivt och väldigt smidigt, säger Peter Bergestål, Head of Transport på Clas Ohlson.
Utmaningar i uppstarten
Resan har varit kantad av utmaningar – speciellt i uppstartsfasen. Volymerna var initialt låga och det krävdes tid för att få upplägget i Tyskland att flyta på smidigt. Men genom en dedikerad kontaktperson på DHL Freight kunde problemen lösas snabbt.
– Med ett öppet och långsiktigt samarbete har vi kunnat lösa problemen och allt fungerar mycket bra. Min kontakt på DHL Freight är min klippa – vi hittar alltid vägar till förbättring och lösningar på de utmaningar som uppstår, säger Peter Bergestål.