Vad innebär det att vara ett ”hållbart företag”?
Att vara ”ett hållbart företag” innebär mycket mer än att bara fokusera på att kommunicera sin ambition om att minska sina koldioxidavtryck. Att vara ett hållbart företag handlar om att presentera resultat, det säger Maria Collin som arbetar på HP som hållbarhetschef för nordvästra Europa.
Hon menar att resultat uppnås om kunskap kring hållbarhet finns i hela organisationen. Det handlar inte bara om själva produkten och materialet, utan även om att förändra ett helt företag. HP har till exempel implementerat en rad initiativ för att säkerställa att alla arbetar mot ett gemensamt hållbart mål.
– För att lyckas med sin ambition behöver företag implementera hållbarhet som en naturlig del i varje led. Till exempel har mängder av anställda inköpsansvar. För att bli ett ”hållbart företag” bör samtliga av dem ha kunskap om deras påverkan och hur deras inköp bidrar till företagets hållbarhetsstrategi.
Bland de större utmaningarna inom hållbarhet är den komplexitet som finns strukturellt och det enorma tryck som finns från omvärlden att arbeta mer hållbart – vilket troligen är anledningen till att varumärken faller i fällan med greenwashing. Okunskap kan leda till att företag ger felaktig information utan att den är förankrad och uppbackad av korrekt data — trots goda avsikter.
– Att tala om problemen och sätta upp aggressiva mål räcker inte, företag måste visa att de faktiskt genomför sina planer och levererar på de mål som kommunicerats.
En viktig aspekt för HP är transparens. Som ett av världens större företag innebär det att HP årligen publicerar en omfattande rapport med konkreta målsättningar, som används både internt och externt för att tydliggöra i vilken riktning företaget strävar. I samband med rapporterna har HP presenterat några av de mest omfattande klimatmålen inom teknikindustrin, som ett netto-nollkoldioxidutsläppsmål till år 2040 och 75% cirkuläriet senast år 2030, för att minska sitt totala miljöavtryck med visionen att bli det mest rättvisa och hållbara företaget i branschen.
– HP har sedan starten 1939 varit övertygade om att det krävs en stark koppling till miljö- och hållbarhetsfrågor i företagets affärsstrategi. Under 80 år har vi arbetat med att ta både små och långsiktiga steg för att bli ett mer hållbart företag. Viktig för oss nu är att fortsatt utbilda kunder och partners kring att prioritera produkter som under sin livscykel har så liten miljömässig påverkan som möjligt, och erbjuda tjänster som minskar påverkan ytterligare.
Hållbara initiativ från HP
- Havsnära plast* används i allt fler HP-produkter, plaster som annars riskerar att hamna i våra hav. Till exempel används plasten i Elite Dragonfly Notebook, arbetsstationer, Zbooks, väskor i Recycled-serien och Elite-bildskärmar.
- HP använder lådor med mindre skråmor istället för att kasta bort dem, det innebär att HP sparar omkring 13 600 kilo material, något som motsvarar 234 600 kilo koldioxid.
- HP packar i bulk. I stället för att packa en dator per låda ryms det fem datorer i varje. Det resulterar i 26 procent lägre förpackningsvikt, mer utrymme och mindre förpackningsavfall.
- HP har lanserat ett flertal produkter som bland annat innehåller återvunnet matavfall. Till exempel innehåller HP All-In-One 24 kaffesump och HP 14 Eco Edition matolja.
*Plast som återvunnits inom 30 kilometer från en kustlinje eller som samlats in från stränder, vattenleder och kustområden.