Hem
Anhängare av Huthirörelsen 2021/containrar. TT

Världsekonomin kan ta stryk – risk att inflationen tar fart

Handeln genom Röda havet lär minska ytterligare efter nattens amerikanska och brittiska attack mot Jemen, säger den tidigare generallöjtnanten Simon Mayall till Sky News. Redan före attacken hade antalet containrar som passerar genom vattnet minskat från 500 000 till 200 000 om dagen.

Det är en ekonomisk ”katastrof” för Egypten som är i stort behov av trafiken som passerar genom Suezkanalen. Därför har Egypten en position där man kan pressa Huthirebellerna, menar Mayall.

BBC, som har samlat reaktioner från flera fraktföretag, konstaterar att alla andra rutter innebär en stor omväg för många fartyg. Ett fartyg som åker mellan Taiwan och Nederländerna i snitthastighet behöver 25,5 dagar via passagen, men hela 34 dagar om det tvingas runda Godahoppsudden.

I en analys i CNN betonar Hanna Ziady vilken nyckelpassage Röda havet är för världshandeln. Om fartyg tvingas ta omvägar slår det snart hårt mot de globala leveranskedjorna och riskerar att driva upp priserna, samtidigt som världen försöker dämpa inflationen.

”När krisen eskalerar växer konsekvenserna för den globala ekonomin”, skriver hon.

Röda havet

karta
Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen