”Viktigt om svenska lag ska fightas i Europa”
Varje år kvalar fyra Allsvenska lag för att ta sig till spel i Europa. Det bästa laget för Champions League och de tre andra för Europa League. Historien har dock visat att det ofta kan bli en tuff utmaning för svenska lag att ta sig hela vägen till gruppspel. En av anledningarna är de svenska klubbarnas ekonomi, och att de inte sällan tvingas att möta lag med upp mot tio gånger så hög omsättning. Bosse Andersson är sportchef i Djurgårdens IF, ett av lagen som slogs i Europa under året. För honom är det tydligt vad som krävs för att svenska lag ska kunna skaka storklubbarna.
– Vi får förbereda oss och påverka det vi kan göra. Ibland möter man lag med helt andra förutsättningar och det är sådana element man får ha i åtanke. Även om vi har det väldigt bra i Sverige så måste vi göra mycket för att kunna prestera och skrälla mot stora topplag i Europa, säger han.
”Pengarna gör stor skillnad”
Unibets nya satsning på svensk fotboll startade 2020 och sträcker sig minst sex år framåt i tiden. Pengarna går bland annat till att utbilda ambassadörer för att identifiera matchfixning, initiativ för att utveckla unga talanger och för att göra det enklare för svenska klubbar att konkurrera på den internationella arenan.
– Ska man vara med och slåss och mäta sig med bra klubbar i Europa måste det ske en utveckling på hemmaplan också. De här pengarna är oerhört viktiga för den utvecklingen och för att svenska lag på sikt ska kunna mäta sig med sådana topplag som vi möter nu, säger han.
Åldersgräns 18 år. Regler och villkor gäller. stödlinjen.se. spelpaus.se. Spela ansvarsfullt.
FAKTA: Så fördelas sponsorpengarna
- 100 miljoner för huvudsponsorskapet som fördelas mellan klubbarna i Allsvenskan och Superettan enligt Svensk Elitfotbolls fördelningsnyckel
- 25 miljoner för att finansiera Svensk Elitfotbolls talangutveckling, värdegrundsarbete och integritetsarbete
- 20 miljoner fördelas till klubbarna utifrån Unibet-kundernas önskemål
- 5 miljoner avser en särskild europasatsning