”Vita män i 50-årsåldern skulle blandas ut”
Efter att Audi backat från en reklamkampanj med Kakan Hermansson på grund av uttalanden som hon gjort, och bett om ursäkt för, frågar sig Resumés Yasmine Winberg varför biltillverkaren ens valde henne och artisten Daniel Adams-Ray som affischnamn.
”En inte alltför vild gissning är att de valdes i ett försök att bredda målgruppen. Ett gäng vita män i 50-årsåldern skulle blandas ut med unga och urbana kvinnor och män”, skriver hon.
Enligt Yasmine Winberg måste företag som använder sig av en ”influencer” förstå vad personen står för och vara villiga att låta sig förknippas med det.
”Även kändisar säger dumma saker. Det är knappast förvånande. Det förvånande i sammanhanget är att marknadsavdelningen på Audi inte begriper detta.”
bakgrund
Kakan Hermansson
Wikipedia (sv)
Karin Signhild "Kakan" Hermansson, född 7 augusti 1981 i Lund, är en svensk programledare, komiker, DJ och konstnär, bosatt i Stockholm.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen