Hem
Norges kronprinsessa Mette-Maarit testade VR-glasögon på Oslo Innovation Week i oktober (arkivbild). (Ruud, Vidar / TT NYHETSBYRÅN)

VR-glasögon årets julklapp: ”Utmanar verkligheten”

2016 års julklapp är VR-glasögonen, meddelar handelns undersökningsföretag HUI Research vid en presskonferens.

Årets julklapp ska uppfylla HUI Researchs tre kriterier – det ska vara en nyhet eller något som har fått ett nyväckt intresse, den ska ha ett högt försäljningsvärde eller säljas i många exemplar samt spegla den tid vi lever i.

”Vi lever i den digitala tidsåldern med ständigt ny teknik samtidigt som vi lever i ett upplevelsesamhälle där vi förväntar oss mervärden och förstärkta upplevelser”, lyder en del av motiveringen till årets val.

bakgrund
 
Virtuell verklighet (Virtual Reality, VR)
Wikipedia (sv)
Virtuell verklighet (eller virtual reality, virtual realities, VR samt immersive multimedia eller computer-simulated reality) är en datateknik som replikerar en miljö, verklig eller inbillad och simulerar användarens fysiska närvaro samt miljö för att möjliggöra användarinteraktion. Virtuell verklighet skapar artificiella sensoriska upplevelser som kan innefatta syn, känsel, hörsel och lukt. Man kan uppleva VR via en VR-hjälm.
bakgrund
 
Årets julklapp har utsetts sedan 1988
Wikipedia (sv)
Årets julklapp utses i Sverige varje år runt november. Utdelare är sedan 1988 HUI Research, tidigare "Handelns utredningsinstitut". Julklappen som väljs ska vara en aktuell produkt som tros kunna sälja bra och även ska kunna anses tidstypisk.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen