Hem
Smith, örfilen. Arkivbilder. (TT)

Will Smiths popularitet rasade efter örfilen

Skådespelaren Will Smiths popularitet sjönk dramatiskt efter örfilen mot Chris Rock tidigare i år. Det rapporterar branschtidningen Variety som fått ta del av nya data från undersökningsföretaget Q Score.

Företaget är specialiserat på att mäta kändisars popularitet. I de undersökning som genomfördes i januari, innan händelsen på Oscarsgalan, var Smith en av de 5-10 populäraste skådespelarna i USA.

Men i undersökningen som genomfördes i juli hade hans popularitetspoäng fallit från 39 till 24. Det innebär att 24 procent av de 1 600 som intervjuats rankat Smith som en av sina favoritskådespelare.

Samtidigt har Smiths negativa poäng mer än dubblats, från lägre än 10 till 26.

– Ett mycket signifikant och brant fall, säger Q Score-chefen Henry Schafer till Variety.

bakgrund
 
Q Score
Wikipedia (en)
The Q Score (popularly known as Q-Rating) is a measurement of the familiarity and appeal of a brand, celebrity, company, or entertainment product (e.g., television show) used in the United States. The higher the Q Score, the more highly regarded the item or person is, among those who are aware of the subject. Q Scores and other variants are primarily used by the advertising, marketing, media, and public relations industries.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen