X stämmer annonsörs-organisation efter annonstapp
X har valt att stämma en annonsörsorganisation och ett antal företag som uppges hålla inne ”fler miljarder dollar i annonsintäkter” från X. I stämningen anklagas bland annat flera medlemmar i annonsörsorganisationen Global Alliance for Responsible Media (GARM) för att ha brutit mot konkurrenslagarna genom att ha anslutit sig till en ”olaglig bojkott” av X.
Flera företag har upphört med att annonser på X sedan Elon Musk köpte Twitter 2022, med hänvisning till att X inte gör tillräckligt för att få bukt med skadligt innehåll.
X-vd:n Linda Yaccarino hävdar i ett öppet brev som publicerats på X att GARM har försökt beröva allmänheten på ”det globala stadstorget” genom att sätta en partisk säkerhetsstandard.
”Vi har försökt vara trevliga i två år och inte fått någonting förutom tomma ord. Nu är det krig” skriver X-ägaren Elon Musk på X.