26 års utredning: Inga besked om Ostlänken
Trafikverket vet fortfarande inte var höghastighetsjärnvägen Ostlänken ska dras, trots 26 år av utredning, rapporterar SVT Östnytt.
En ungefärlig sträcka är planerad. Inom den finns 1 300 mark- och fastighetsägare som väntar på besked om deras fastigheter måste rivas.
En av dem är Maria Svensson som driver hotell Stenkullen utanför Norrköping.
– Jag måste sälja av det jag äger för att klara det hela. Jag har ju gäster, men det går ju inte runt när man har den här ovissheten över sig, säger hon till SVT.
bakgrund
Ostlänken
Wikipedia (sv)
Ostlänken är ett järnvägsprojekt i Sverige. Det är ett led i strävan att förbättra persontrafiken längs de första 20 milen från Stockholm längs Södra stambanan i Södermanland och Östergötland. En ny, cirka 15 mil lång, dubbelspårig järnväg ("Ostlänken") med topphastigheter uppemot 320 km/h planeras mellan Järna och Linköping. Den nya banan planeras få stationer i Vagnhärad, Nyköping, Skavsta flygplats, Norrköping och Linköping. En sidobana byggs via Nyköping där regionaltåg, men inte fjärrtåg, ska gå.
Ostlänken kommer eventuellt att få en fortsättning mellan Jönköping och Göteborg via Götalandsbanan (som har utretts sedan mitten av 1980-talet). Även söderut, från Jönköping, förordas en framtida höghastighetsbana Europabanan till Köpenhamn av både trafikforskare, kommuner och regering.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen