Mormor läser sagor för sitt barnbarn. Arkivbild. (Hasse Holmberg / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Mor- och farföräldrar gör barnbarnen smalare

Att mor- och farföräldrar hjälper till under småbarnsåren minskar risken för att barnen ska drabbas av fetma. Det visar en ny studie vid Karolinska institutet.
Anledningen är att barnens kostvanor tenderar att bli bättre om deras föräldrar relativt ofta får hjälp hemma i den annars stressiga småbarnsvardagen, menar forskarna.
– Föräldrarna kan då lägga mer tid på att handla hälsosam mat och att fokusera på vad barnen äter. Den möjligheten har inte stressade föräldrar, säger docent Paulina Nowicka vid Karolinska institutet till TT.

Mer om studien:

Föräldrar till 39 barn som behandlats för fetma i Stockholms läns landsting fick besvara frågor om bland annat stöd från närstående.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen